Klimaat en mode

De afgelopen jaren zijn we steeds meer aan het praten over het klimaatprobleem. Nadat de pandemie verslagen is zal klimaatverandering de volgende grote crisis worden waar we mee moeten dealen. En een van de aspecten van deze crisis is de mode-industrie. Op deze blog praten we natuurlijk maar wat graag over de mooiste en meest fantastische kleding en schoenen. Maar tegelijkertijd is de realiteit dat de wereldwijde mode-industrie een van de meest ingrijpende industrieën is voor klimaat en milieu.

Nu consumenten wereldwijd meer kleding kopen, eist de groeiende markt voor goedkope kleding en nieuwe stijlen veel van het milieu. Gemiddeld kochten mensen in 2014 60% meer kledingstukken dan in 2000. Modeproductie is goed voor 10% van de koolstofemissies van de mensheid en het verdroogt waterbronnen en vervuilt rivieren. Bovendien gaat 85% van al het textiel elk jaar naar de vuilnisbelt. En door sommige soorten kleding te wassen, worden duizenden stukjes plastic de oceaan in gestuurd.

Feiten

Er zijn veel zorgelijke feiten over de kledingindustrie. Er is ongeveer 2000 liter water nodig om een spijkerbroek te maken. Dat is meer dan genoeg voor één persoon om 10 jaar lang acht kopjes per dag van te drinken. Mode veroorzaakt ook problemen met watervervuiling. Het verven van textiel is 's werelds op een na grootste vervuiler van water, aangezien het water dat overblijft van het verfproces vaak in sloten, beken of rivieren wordt gedumpt. Een rapport uit 2017 van de International Union for Conservation of Nature (IUCN) schatte dat 35% van alle microplastics – zeer kleine stukjes plastic die nooit biologisch afbreekbaar zijn – in de oceaan afkomstig waren van het witwassen van synthetisch textiel zoals polyester.

Oplossing

De oplossing is om op een meer duurzame manier kleding te gaan produceren. Er zijn steeds meer modemerken die het voortouw nemen hierin. Dit geld zowel voor kledingmerken als voor schoenenmerken. Neem bijvoorbeeld Veja sneakers. Dit sneaker merk maakt zowel Veja heren sneakers als Veja dames sneakers. Ze doen dit volledig ecologisch verantwoord en ook veganistisch. Veja weigert voorraad op te bouwen, dus produceren ze alleen op bestellingen met een datum voor de komende zes maanden, zodat de voorraad niet oploopt en er geen materialen worden verspild. Ze weigeren ook reclame te maken, maar dit heeft hen in feite zowel lof als spraakmakende ambassadeurs in het proces opgeleverd, zoals de Franse acteurs Marion Cotillard en Charlotte Gainsbourg, evenals beroemdheden als David Beckham.